Kiedy korespondencja powinna wzbudzić nasze wątpliwości ?
Szczególną uwagę powinny wzbudzić wiadomości napisane łamaną polszczyzną lub w języku angielskim, w której znajduje się albo prośba o kontakt e-mailowy, albo oferta zakupu, czy wskazanie możliwości sprzedaży pojazdu.
Działania takie mają często na celu uzyskanie danych dotyczących samochodu, danych osobowych lub samego tylko adresu e-mail.
Nie brakuje i takich, które po przeanalizowaniu są przykładem zwyczajnego oszustwa.
Przykładowa treść wiadomości, którą otrzymaliśmy dzięki czujności naszego Użytkownika :
„… mogę przewieźć samochód na Państwa adres w Polsce. Proszę się nie martwić, pokrywam koszty transportu na wskazany przez państwa adres w Polsce. Po otrzymaniu samochodu mają Państwo siedem dni na dokonanie weryfikacji, i w tym czasie mogą Państwo zdecydować , czy wolą zatrzymać samochód, czy zwrócić go do mnie (naprawdę nie sądzę, ze będzie to konieczne). Po zakończeniu tego siedmiodniowego okresu weryfikacji, system dokona transferu funduszy na moje konto. Przeniesienie dokumentów na Państwa nazwisko będzie raczej proste, ponieważ mogę podpisać wszystkie formularze tutaj. Do samochodu zostanie dołączona umowa sprzedaży. Uważam, że taki system jest najlepszym dla nas rozwiązaniem, ponieważ nie płaca Państwo mi bezpośrednio i jest to sposób na kontrole pieniędzy. (…) ja muszę mieć Pana pełne dane imię i nazwisko oraz numer telefonu, jak tylko je otrzymam rozpocznę transakcję.”
Co zrobić, gdy otrzymamy taką wiadomość?
Nie należy na nią odpowiadać. Są to próby oszustwa. Jedynym sposobem uniknięcia oszustwa jest nie odpowiadanie na tego typu wiadomości. Informację o otrzymaniu takiej wiadomości prosimy przesłać do naszego biura Obsługi Klienta (pomoc@otomoto.pl).